מי משלם דמי תיווך הקונה או המוכר

21-07-2020

מתווכים מיומנים בעלי רישיון לעסוק בתיווך של דירות מגורים או משרדים, הם בעלי ידע רב הקשור לכל המעטפת ששמה נכסים. ההימצאות שלהם בעסקה תורמת רבות למהלכים המובילים בסופו של דבר לביצוע עסקת המכירה בפועל.

כללי העסקאות המבוצעות על ידי המתווכים

מתווך אשר מציע ללקוח דירה לקנייה, מחתים אותו מראש על מסמך המפרט את מהות העסקה, מיקומה של הדירה ושיעור האחוזים שישלם הרוכש למתווך, אם העסקה תצא לפועל.

התשלום המקובל הוא שני אחוז המשולמים על ידי הקונה ושני אחוז המשולמים על ידי המוכר. עם זאת יש מקרים רבים שהקונה או המוכר מבקשים מהמתווך שיתחשב במצבם ויפחית את גובה העמלה שלו או יגבה אותה רק ממוכר הנכס.

מנקודה זו, ההחלטה הפיננסית היא של המתווך בלבד ובהתאם לכך הוא משאיר את דרישת התשלום כמות שהיא, או מפחית חלק מהעמלה שלו בהתאם לרצונו ולאפשרויות שלו.

מתי משלמים דמי תיווך בעת מכירת דירה

לשאלה של הצדדים, מתי משלמים דמי תיווך? נושא זה מטופל לאחר שנחתם חוזה הרכישה לשביעות רצונם של כל הנוגעים בדבר. כל אחד מהצדדים או צד אחד בלבד מעבירים כספים על פי הסיכום הפיננסי למתווך.

לא נהוג לשלם חלק מהכספים מראש, כיוון שאי אפשר לדעת אם העסקה תצא לפועל וגם ביום החתימה עלולה לצוץ בעיה שתוביל לכך שהחוזה לא ייחתם בסופו של דבר. לכן רק כשהחוזה חתום אפשר לברך על המוגמר ואז ישולמו הכספים למתווך.

תשלום דמי תיווך עבור עסקה של השכרת נכס

המתווכים עוסקים גם בתחום השכרת הנכסים, כמו חנויות, משרדים ודירות בגדלים שונים. גובה דמי תיווך שכירות הוא בדרך כלל עלות של חודש שכירות. מי שמשכיר לדוגמה משרד וסוכם על דמי שכירות חודשיים בסך 15.000 ₪, ההמחאה הראשונה תועבר למתווך עבור מציאת הנכס המתאים - 11 תשלומים נוספים יועברו לבעלי המשרד הן אם מדובר באדם פרטי או בחברה שמחזיקה כמה נכסים.

אם הושכרה דירה לשנה, בעל הנכס נהנה מתשלום של 11 חודשי שכירות והמתווך מקבל דמי תיווך השכרת דירה של חודש אחד עבור כל הפעילות שלו.

הכללים הללו תקפים לכל הארץ והם המעטפת המגנה על כל המתווכים בעלי הרישיון לעסוק בכך.

נדל"ן בקרית ים 

קרית ים היא אחת מהקריות המבוקשות ביותר במפרץ חיפה. צעירים, סטודנטים ומשפחות בוחנים לא אחת את היצע הדירות המוצעת להשכרה בה, כדי לעבור לגור בה.

ברוב המקרים השוכרים מעוניינים לגור באחד הרחובות הקרובים לים כך שיוכלו להגיע בהליכה קצרה לחוף הים. מתווכים בעלי מלאי דינמי של דירות בגדלים שונים יוכלו תמיד להציע לשוכרים הפוטנציאליים דירות להשכרה קרית ים, הן במבנים הוותיקים בני כמה קומות בודדות והן במבנים הגבוהים החדשים.

מאמר הבא