מה הפירוש וההשלכות של חוזה שכירות דירה בלתי מוגנת

25-11-2020

מרבית הסכמי השכירות כיום הינם "חוזה שכירות דירה בלתי מוגנת."

אז מהו למעשה חוזה שכירות דירה בלתי מוגנת ?

מרבית האנשים שמחפשים דירות להשכרה בקריות חושבים שמכירים את המושג ”חוזה שכירות דירה בלתי מוגנת”. אולם, לא בהכרח מבינים את המשמעות של זה. חוזה שכירות על דירה בלתי מוגנת נוגד שכירות מוגנת שהיא למעשה שכירות בדמי מפתח. בעבר היו משכירים דירות בדמי מפתח כיום, לא משכירים דירות בדמי מפתח, ולכן מצוין זאת בהסכמי השכירות.

מהי שכירות בדמי מפתח שכירות מוגנת?

שכירות בדמי מפתח מייצרת קושי רב לפנות את השוכר מהדירה, שכ"ד נמוך יותר ועל הדיירים חלות כל הזכויות של חוק הגנת הדייר.  על פי חוק זה לא ניתן לפנות את הדייר מוגן. אף על פי, שמתקיימות עילות הפינוי, סמכות ההחלטה ו/או ההכרעה לא לפנות את הדייר היא של ביהמ"ש, ועל ביהמ"ש לוודא כי לדייר נמצא מקום מגורים חלופי.

בתקופה שלנו לא נראה הסכמים בשכירות מוגנת כי הם שייכים כבר לתקופת העבר, אולם חשוב שנבין מהי המשמעות במידה ולא נציין בהסכם כי מדובר בשכירות בלתי מוגנת והדייר לא שילם דמי מפתח. למען הסר ספק, במידה והינכם מעוניינים לעורך הסכם לשכירות מוגנת, תוכלו לערוך הסכם זה אולם הסכם מסוג זה פחות נפוץ בימים אלה.

במידה ובחרתם כן לעשות זאת, עליכם לשים לב למס' פרטים חשובים:

  1. תקופת השכירות – בכל חוזה שכירות בלתי מוגנת, חובה לציין את תאריך התחלת התקופה ותאריך הסיום של תקופת השכירות.
  2. דמ"ש – עליכם לציין באופן מפורש ומפורט, מהם דמי השכירות החודשים באיזה מועדים בחודש יגבה שכ"ד (20/15/10/05/02/01 ) וסך כל תקופת השכירות, לדוג' א' ו-ב מתקשרים בהסכם שכירות לשנה, כל חודש שכירות משלם א' ל-ב' 2500 ₪ כלומר שסך כל חודשי השכירות הינם 2500*12 חודשי שכירות =  30,000  ₪
  3. חשבונות – בחוזה שכירות בלתי מוגנת יש לציין את כל החשבונות ולפרט על מי יחולו תשלום חשבונות אלו על השוכר או על המשכיר ) לפי החלטת הצדדים( לדוג : חשבון חשמל, מים, גז, ארנונה וכו' , לרוב ביחידות דיור החשבונות נכללים בתשלום שכ"ד החודשי ובדירה רגילה החשבונות חלים על השוכר הכל ע"פ החלטת הצדדים.
  4. בטחונות – המשכיר רכש דירה "להשקעה" ורוצה להבטיח את הדירה, לפיכך, הוא ידרוש ביטחונות מהשוכר על מנת להבטיח את הנכס שלו. דוג' לביטחונות : צ‘ק פיקדון, שטר חוב, ערבות בנקאית, וכו'.

 

חוזה שכירות הוא חוזה חשוב, ולא עניין של מה בכך, שימו לב בקפידה לסעיפי ההסכם, חשוב להבין כי בעת חתימת ההסכם הכל על מי מנוחות ושני הצדדים מאוד אופטימיים, חתימה על הסכם היא ניסיון לפתור מחלוקות בעתיד, חשוב מאוד לחשוב על מרבית התרחישים שעלולים להתקיים בתקופת השכירות.

 

המאמר נכתב באמצעות עו"ד מור עדה, עו"ד המתמחה בתחום המקרקעין וההתחדשות העירונית כתובת המשרד , שד' משה גושן 74 ,קריית מוצקין טל: 074-7725777

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

מאמר קודם מאמר הבא