לקנות דירה או לשכור

11-01-2021

אזרחים רבים מתלבטים אם לקנות או לשכור דירה. מדובר בעסקה בעלת ערך כספי מאד גבוה ולכן יש לשקול נקודה זו בכובד ראש, כיוון שיש לה השלכות לשנים רבות מאד קדימה.

לקנות או להשכיר

יש יתרונות רבים לעובדה שאדם גר בדירה משלו, הוא יכול לעצב אותה כראות עיניו וליהנות ממגורים בסביבה שאהובה עליו ובגודל הדירה שהוא הנכון עבורו. אם מדובר באדם שיש לו ממון כדי לרכוש דירה ללא התחייבות למשכנתא, כדאי שיקנה דירה כיוון שערכה עולה בהתמדה.

מי שמצבו הכלכלי אינו כה טוב ומתלבט אם לקנות או להשכיר ההעדפה היא בשלב ראשון להשכיר, עד שהמצב הכלכלי ישתפר ואז אפשר לשקול את נושא קניית דירה.

הנתונים לגבי רכישת דירה

ברוב המקרים, לציבור אין די כסף כדי לרכוש דירה ללא קבלת הלוואה. בשלב ראשון יש צורך בהון עצמי שערכו הכספי הוא אחוז מסוים מעלות הדירה, בהתאם לקריטריונים שקבע הרגולטור. אם ללקוחות קיים סכום התחלתי זה, הם בוחנים את נושא המשכנתא.

אף פעם אין לדעת מה ילד יום, אך אם מדובר בבני זוג בעלי הכנסה יציבה אשר עובדים במקומות עבודה מסודרים, שקיימת סבירות גבוהה שהם ימשיכו לעבוד בהם שנים רבות. או אם מדובר בעצמאים שיש להם עסק מבוסס בתחום נדרש, הם יכולים להתחייב על החזר חודשי של המשכנתא שהוא בגובה הנכון עבורם, על פי ההיקף של ההכנסה הפנויה לאחר תשלום ההוצאות השונות.

יש להביא בחשבון, שתשלומי המשכנתא אינם לתקופה קצרה, אלא לתקופה ארוכה שנעה בדרך כלל בין עשרים לשלושים שנה. לכן זהו צעד שמשפיע על שנים רבות, לוקחים את המשכנתא כשהילדים הם קטנים או אפילו לפני שנולדים הילדים ומסיימים לשלם אותה כשהם חיילים או אפילו כשהם מתחתנים.

אם בהתאם לכל ההשלכות הדבר אפשרי מבחינה כלכלית והלקוחות מעריכים שיעמדו בתשלום של הסכום הראשוני, המשכנתא והעלויות הנלוות כמו מיסים ושכר טרחה של עורך הדין, הם יחפשו דירה מתאימה. הלקוחות בוחרים את האזור הגיאוגרפי המועדף עליהם ואת הדירה שהם יכולים לעמוד בעלויות שלה, דירה חדשה מקבלן, או דירה יד שנייה ומבצעים את כל המהלכים הנדרשים לשם כך.

הנתונים לגבי השכרת דירה

נושא ההלוואה הכספית הגדולה באמצעות המשכנתא מרתיע לקוחות פוטנציאלים רבים ולכן הם בוחרים לשכור דירה. כאשר מוצע שפע של דירות להשכרה בקרית ביאליק, אפשר לבחור דירה יפהפייה ולגור בה שנה ואף יותר מכך, עד שהמצב הכלכלי יאפשר לקיחת משכנתא.

אם המצב הכלכלי אינו יציב לאור מה שקורה במשק, עדיף לגור בשכירות ולהתחייב לסכומים נמוכים בכל חודש מאשר להתחייב למשכנתא שההחזר החודשי הוא לעיתים מעיק כלכלית. אם לא עומדים במשכנתא, בסופו של דבר אין ברירה אלא למכור את הבית ועדיף לא להגיע לכך.

מאמר קודם מאמר הבא